Corona: 5 verpleegkundigen in 5 sectoren aan het woord

Het Graafschapcollege vroeg vijf verpleegkundigen naar hun ervaringen in Coronatijd die ze zouden kunnen bespreken tijdens de les. Het leverde vijf heel bijzondere verhalen op. Persoonlijk en ontroerend, soms pijnlijk en confronterend. We zijn heel blij dat we deze verhalen ook met jullie mogen delen:

 

Een wijkverpleegkundige in een corona-team:

"...Ik werk nu in een groter gebied dan ik gewend was, omdat de verpleegkundige zorg ook nu overkoepelend is. Ik rij soms wel 180 km in 1 dienst. Dat betekent soms dat ik er langer over doe om ergens te komen, ook als er een alarmering is. Om 11 uur kreeg ik een alarmering binnen, via de telefoon dat iemand hulp nodig had." Lees hier verder.

 

Een verpleegkundige op de quarantaine afdeling binnen de gehandicaptenzorg:

"...Toen door naar Elza, een mevrouw met een matig verstandelijke beperking en Autisme. Ze kan op gesloten vragen en makkelijke open vragen antwoord geven. Ze moest naar het toilet, hopla, mondkapje op, de gang over en naar het toilet. Dat mondkapje bij bewoners is ook een leuk ding. Als zij naar het toilet moeten, moeten de bewoners over de gang naar het toilet. Elza heeft als ‘tik’ om alles één keer aan te tikken…. Nou de weg naar het toilet is niet lang, behalve als je daarna alles kan desinfecteren." Lees hier verder.

 

Een verpleegkundige op een Corona-IC:

"...Nu ga ik beide patiënten wassen, dat is niet anders dan hoe het normaal gaat. Baarden worden geschoren, deodorant wordt gesprayd, lippen gezalfd en monden verzorgd. Dat laatste is soms best een uitdaging met de beademingsbuis die de patiënt heeft. Wat ook een uitdaging is, is dat het bloedheet is in de beschermende kleding en dat je beschermbril soms beslaat. Dat maakt het lichamelijk zwaar." Lees hier verder.

 

Een verpleegkundige van de ambulancedienst:

"...Onderling hebben we afgesproken dat de verpleegkundige als eerste naar binnen gaat en kijkt hoe de toestand van de patiënt is. Eventueel kan hij/zij eerst de temperatuur opnemen, de Covid-19 verschijnselen uitvragen en beoordelen of de hulp van de chauffeur nodig is binnen. Anders blijft hij in de auto. Dit om 2 redenen: schaarste in de beschermende kleding en veiligheid met blootstellen aan het virus. Waarom dan de verpleegkundige? Omdat hij/zij eindverantwoordelijk is voor de zorg die geboden wordt tijdens de rit en de patiënt moet onderzoeken."Lees hier verder.

 

Een doktersassistent in de huisartsenpraktijk:

"...Wij waren een praktijk waar triageren aan de telefoon altijd hoog in het vaandel staat, dit wordt ook door onze artsen verwacht dat er goed en uitgebreid wordt getriageerd. Toen de corona ontstond, was triageren ineens een stuk lastiger. We wisten de eerste 2 weken zelf nauwelijks waar we op moesten letten, de richtlijnen veranderden dagelijks." Lees hier verder.

Volg ons via sociale media!

WijkLink is ook actief op verschillende sociale media kanalen. Volg ons als je op de hoogte wilt blijven van actueel nieuws uit de zorg en kennis en inspiratie wilt opdoen!


Locatie en contact

WijkLink | M.H.Tromplaan 28 | Postbus 70.000,

7500 KB Enschede

Heb je een vraag? Mail onze Community Manager Lidewij Disbergen Of vul ons contactformulier in.