Het Graafschapcollege vroeg vijf verpleegkundigen naar hun ervaringen in Coronatijd. Het leverde vijf heel bijzondere verhalen op. Persoonlijk en ontroerend, soms pijnlijk en confronterend. Lees de andere verhalen hier.

 

Een doktersassistente bespreekt haar werkdag

Voor het corona virus was er bij ons in de dag praktijk dagelijks volle spreekuren, visites, ingrepen, en GEEN telefonische spreekuren door de huisarts. We hadden dagen waar de patiënten maar moeilijk te plannen waren, er werd veel gezien op het spreekuur door de huisarts, de aio's (arts in opleiding) en zeker ook door de assistentes en poh´s (praktijkondersteuner huisarts). Overvolle spreekuren bij alle partijen. De poh´s zagen veel controle spreekuren van longfunctietesten, cvrm´s (Cardio- vasculair risicomanagement), diabetes spreekuren, stoppen met roken en ga zo maar door.

De assistentes deden veel hypertensie spreekuur, bloeddruk controles, bvo´s van uitstrijkjes, wratten spreekuur, hechting verwijderen, oren uitspuiten, cvrm´s, 30 min meting, 24uurs bloeddruk meting, wondzorg, thuisvisites, en ga zo maar door.

En toen kwam het Corona virus, en werd alles anders… alles!

De patiënten mochten ineens niet meer zo binnenlopen, we hebben de deur niet op slot, wat vele collega praktijken wel hebben. Maar we voeden de patiënten wel op, telefonisch is er uitleg niet zomaar naar de praktijk te komen, maar ook op de deur hangt een brief met liever niet meer naar binnen te komen, al helemaal niet bij klachten van hoesten, keelpijn, koorts etc. De reguliere spreekuren werden van het 1 op het andere moment stop gezet.

Waar voorheen volle spreekuren waren van de huisarts, controle afspraken, gesprekken, en de dagelijkse klachten van de patiënt, is er nu alleen nog bij hoge spoed, en geen ´corona´ klachten nog heel af en toe een patiënt die mag komen. Waar we voorheen geen telefonisch spreekuur hadden, hebben we nu klachten van patiënten die niet kunnen wachten, maar geen spoed zijn, nog wel ´s een telefonisch consult die we dan plannen tussen de arts-aios en patiënt. Waar we voorheen veel via lab deden bij patiënten, wordt er nu zo min mogelijk lab geprikt. Thuis prikken wordt bijna niet meer aangevraagd, alles wat kan wachten moet wachten. Ongekend.

De patiënten die duidelijke of onduidelijke klachten hebben die lijken op griep, benauwdheid, keelpijn, koorts, e.d. worden in de agenda gezet voor de huisarts. Deze patiënten zullen teruggebeld worden door de huisarts en indien nodig op het spreekuur aangemeld bij het Coronapunt. Hier krijgen wij dan een tijd door voor een patiënt die door de assistente wordt doorgegeven aan de patiënt. De patiënt wordt op het Coronapunt gezien en wij krijgen een brief na het consult daar.

Triageren werd een stuk lastiger

Wij waren een praktijk waar triageren aan de telefoon altijd hoog in het vaandel staat, dit wordt ook door onze artsen verwacht dat er goed en uitgebreid wordt getriageerd. Toen de corona ontstond, was triageren ineens een stuk lastiger. We wisten de eerste 2 weken zelf nauwelijks waar we op moesten letten, de richtlijnen veranderden dagelijks. Elke morgen, nu nog, hebben we de 1ste 5 min overleg over hoe we de dag weer beginnen, wat er is veranderd, hoe we achter de telefoon moeten handelen, uitvragen, waar op te letten. Dit werkt prima. Nu een aantal weken verder is er ook wat meer rust bij de patiënten, er is wat meer duidelijk, ook door de media. Hadden we de 1ste weken meer de vragen of ze getest mochten worden, nu stellen patiënten met milde klachten (terugkijkend), dat soort vragen allang niet meer. Maar komen er juist meer vragen van patiënten die echt ziek zijn, ook van onze praktijk ligt inmiddels een jonge patiënt op de ic aan de beademing. Patiënten die maar niet goed opknappen, ook niet na een kuur, etc. Elke week zie je een andere manier van werken, anders triageren, zie je ook meer klachten die je herkent. Ook zie je veel meer patiënten die tussen dag 10-14 terugbellen, ze leken op te knappen, en nu opnieuw ziek, maar ook zieker worden.

Terminale zorg is nog vrij hetzelfde gebleven als voorheen, de huisarts blijft daar dezelfde zorg geven als voorheen. Ook de assistente blijven daar dezelfde taken in uitvoeren als voorheen.

Momenteel weer wat meer onrust bij patiënten

Verder is alles anders geworden zoals gezegd. In het begin was er begrip voor afzeggen van controle afspraken, of geen afspraak in plannen i.v.m. corona voor bv oren uitspuiten. We hebben patiënten uitgelegd terug te bellen om een nieuwe afspraak te maken als de scholen weer beginnen. Nu merk je dat de 1ste patiënten daar toch langzaam op terug komen omdat het nu wel lang gaat duren. Ook krijgen we meer telefoon of de huisarts niets kan betekenen op operaties die nu niet doorgaan. Daar komt momenteel wat meer onrust bij patiënten in terug aan de telefoon.

In de praktijk zijn we begonnen om mensen boven te 70 te bellen, hoe het met ze gaat en of ze hebben nagedacht over ziekenhuis opname als ze ziek worden, reanimatie wel of niet, etc.

In de week voordat het coronapunt voor huisartsen geopend was in Doetinchem zagen wij de patiënten met klachten zelf. Met beschermende maatregelen van kleding, handschoenen, mondmasker, bril. Nu hebben de huisartsen en 1 v.d. assistentes samen om de zoveel tijd spreekuur op het coronapunt.

Impact op ons team

Voor ons als team zorgt het dat we, en dat waren we al, nog sterker samen zijn, nog meer samen sparren over alles, voor elkaar zorgen, op elkaar letten. We vinden het een zware tijd. Het doet veel ook met ons, mentaal is het de ene voor de andere dag zwaarder. Vooral als er weer iemand heel erg ziek wordt van onze patiënten. Dat vinden we moeilijk en zwaar, zoals iedereen in de zorg. Toen een paar weken geleden van 1 v.d. assistentes de ouders beiden ineens ziek werden, vonden we het heel vervelend, eng. Waren zij de 1ste van ons die besmet raakten? Uiteindelijk zijn de ouders nu vrij ver opgeknapt gelukkig, maar ook dat speelt bij ons allen. Vooral als we patiënten hadden gezien in het begin. De machteloosheid die je soms voelt, het onbekende, de onzekerheid, we weten nog lang niet hoe het gaat lopen, hoelang, en dat zorgt ook veel onrust, ook bij ons.

Het is een rare tijd, corona. We moeten het er mee doen. We zetten er in de praktijk ook zeker onze schouders onder. We hebben een nieuwe groepsapp in de praktijk, daar komt al het nieuws op binnen, gefilterd door 1 v.d. huisartsen wat relevant is voor ons allen. Er is heel veel nieuws en info voor de zorgsector. Er wordt ook van ons verwacht dat we ´bij´ zijn met de laatste info als we beginnen aan onze werkdag. Dit werkt prima tot nu toe.

Zo… hopelijk is dit een beetje beeld vanuit de dagpraktijk van huisartsen, geschreven door een doktersassistente . Blijf gezond allemaal.


Het Graafschapcollege vroeg vijf verpleegkundigen naar hun ervaringen in Coronatijd. Het leverde vijf heel bijzondere verhalen op. Persoonlijk en ontroerend, soms pijnlijk en confronterend. Lees ook de andere verhalen via deze link.

Volg ons via sociale media!

WijkLink is ook actief op verschillende sociale media kanalen. Volg ons als je op de hoogte wilt blijven van actueel nieuws uit de zorg en kennis en inspiratie wilt opdoen!


Locatie en contact

WijkLink | M.H.Tromplaan 28 | Postbus 70.000,

7500 KB Enschede

Heb je een vraag? Mail onze Community Manager Lidewij Disbergen Of vul ons contactformulier in.