Het Graafschapcollege vroeg vijf verpleegkundigen naar hun ervaringen in Coronatijd. Het leverde vijf heel bijzondere verhalen op. Persoonlijk en ontroerend, soms pijnlijk en confronterend. Lees de andere verhalen hier.

 

Een verpleegkundige van de ambulancedienst vertelt zijn verhaal

Aanvang van dienst

Zoals elke dag komen we op ons werk en kleden we ons daar om in de nu nog geel/groen uniformen. Binnenkort gaan wij ook in onze regio over op de nieuwe uniformen, maar nu we in de covid-19 crisis zitten zal dit ook weer iets langer duren voor ons. Omdat dit waarschijnlijk minder prioriteit heeft op het moment. Als we omgekleed zijn, gaan we naar onze gezamenlijke ruimte waar we onze portofoon en pager pakken uit het rek of overnemen van onze collega’s die een 24uursdienst erop hebben zitten. Aanmelden bij de meldkamer dat we er zijn. We hebben opdracht gekregen om deurklinken, porto’s, piepers, afstandsbedieningen, toetsenborden en dergelijke contactpunten schoon te maken bij aanvang van dienst.

Een korte overdracht

Na een overdracht dat met name bestaat uit verhalen delen met collega’s, je dienst hiermee even door te nemen, eventuele bijzonderheden te vertellen over de dienst/auto/patiënt komt er deze tijd bij dat we bespreken of er nog nieuwe bijzonderheden zijn wat betreft covid-19. Zijn er veranderingen bij de SEH (spoedeisende hulp)? Liepen we nog ergens tegen aan? Hebben we zieke mensen gezien? We blijven benieuwd naar ieders verhaal hoe de patiënten zich presenteren, ook zijn we verbaasd hoe snel de mensen ernstig ziek kunnen worden. Van de overdracht wordt tijdens de Covid-19 periode verwacht deze zo kort mogelijk te houden, dus niet langer dan nodig is op het werk blijven en met niet te veel mensen samen te zitten.

Onze ambulances controleren

Na de overdracht gaan we onze ambulances controleren, voor de chauffeur betekent dit normaal gesproken dat hij/zij gaat kijken of de technische snufjes van de auto allemaal zijn werk doen, dat de chauffeur goed zit achter het stuur. En voor de verpleegkundige betekent dit controleren of alle materialen/ benodigdheden volledig zijn en de apparatuur het naar behoren doet. Inloggen in ons rapportagesysteem en aanvullen waar nodig.

In de Covid-19 periode gaan we nu als extra zorgen dat alle contactpunten met alcoholdoekjes gereinigd worden. Dit gebeurt normaal gesproken met reinigingsdoekjes waarmee we aan het begin van de dienst en na elke rit de kabels van bijvoorbeeld bloeddrukmeter schoonmaken. Daarnaast wordt er een apparaat in de ambulance gezet die enkele minuten aanstaat om de boel te ontsmetten. Daarna moeten we echt de ambulance even luchten want het stinkt!

Tijdens deze Covid-19 periode hebben we nu als extra onze beschermende kleding die we meenemen. Deze bestaat uit een overall met capuchon, mondkapjes, spatbril en handschoenen (deze hebben we standaard in de auto).

 

Zo zien we eruit, natuurlijk niet met de lekkere hapjes 😁, deze kregen we voor onze inzet.

 

De ritten

Als we dan alles hebben gecheckt, wachten we op onze eerste rit. We worden gepiept op de pager.

We kijken in de auto waar we heen gaan, welke prioriteit het heeft. De meldkamer centralisten krijgen de opdracht in de Covid-19 periode iedereen te vragen naar de verschijnselen, met name koorts en hoesten. Dit moet dan ook vermeld staan bij de melding. Natuurlijk zijn we er zelf ook alert op! Bij spoedoproepen kleden we óók om, dat vergt meer tijd, maar veiligheid voor alles!

Onderling hebben we afgesproken dat de verpleegkundige als eerste naar binnen gaat en kijkt hoe de toestand van de patiënt is. Eventueel kan hij/zij eerst de temperatuur opnemen, de Covid-19 verschijnselen uitvragen en beoordelen of de hulp van de chauffeur nodig is binnen. Anders blijft hij in de auto. Dit om 2 redenen: schaarste in de beschermende kleding en veiligheid met blootstellen aan het virus. Waarom dan de verpleegkundige? Omdat hij/zij eindverantwoordelijk is voor de zorg die geboden wordt tijdens de rit en de patiënt moet onderzoeken.

Bij het ziekenhuis geldt ook een andere procedure dan anders, we bellen of de patiënt verdacht wordt of niet, met welke klachten de patiënt komt en hoelang het duurt voordat we er zijn. Normaal gesproken kondigen we de patiënt ook aan maar nu is het nog belangrijker omdat zij ook aangekleed klaar moeten staan om de patiënt op te vangen. Momenteel zijn er ook 2 verschillende ingangen, 1 voor Covid-19-verdachte patiënten en 1 voor de niet-verdachte patiënten.

We dragen de patiënt over op de spoedeisende hulp, nadien kleden we ons daar uit volgens de procedure en gaan we naar de post om onze auto te reinigen.

Zoals eerder besproken maken we de kabels schoon tussen elke rit, nu in de Covid-19-periode maken we na elke rit met een Covid-19-verdachte patiënt de gehele ambulance schoon met chloor en daarna wordt het apparaat met extra reinigingsmiddel gedurende een aantal minuten erin gezet.

Dit betekent dat we minimaal 15-30 minuten langer niet inzetbaar zijn voor een volgende rit. We proberen dit dus zo snel mogelijk voor elkaar te hebben.

En zo kunnen we, meerdere ritten achter elkaar, drukker zijn met schoonmaken dan met de ambulancerit met patiënt.

Natuurlijk is er tussendoor ook regulier ambulancevervoer nodig, ritten die niet gerelateerd zijn aan Covid-19, waarbij deze grote schoonmaak niet nodig is.

Wat valt ons op?

Er zijn minder ritten te rijden, dit kan komen doordat:

  • Veel mensen thuis zijn;
  • Geen sporten worden beoefend;
  • Mensen zich echt rustig houden thuis;
  • Minimaal verkeer op straat;
  • Mensen ook bang zijn het virus te krijgen en niet naar het ziekenhuis willen, dus niet bellen of straks in problemen raken;
  • Er door huisartsen goed uitgevraagd wordt en patiënten met eigen vervoer naar het ziekenhuis gaan.

Dus het is tot nu toe over het algemeen een rustige periode die lijkt op de periode in de zomervakantie wanneer iedereen op vakantie is. We weten natuurlijk niet wat er allemaal nog op ons af gaat komen!

Naast onze eigen diensten, gaat er momenteel vanuit onze regio bijna dagelijks een auto richting Brabant om mensen over te plaatsen naar andere ziekenhuizen in het land om de werkdruk te verdelen. Hiervoor kunnen wij ons vrijwillig opgeven om hieraan deel te nemen.

Voor mij en al mijn collega’s blijft het een onzekere periode, we kunnen alleen maar doen wat we kunnen en zullen allemaal een extra stapje erbij zetten. Het vergt veel extra handelingen en tijd. We blijven onszelf er ook zeker bewust van dat we zelf ook het virus kunnen krijgen, en hopen allemaal dat onze dierbaren het ergste bespaart blijft. We onderschatten het niet!

 


Het Graafschapcollege vroeg vijf verpleegkundigen naar hun ervaringen in Coronatijd. Het leverde vijf heel bijzondere verhalen op. Persoonlijk en ontroerend, soms pijnlijk en confronterend. Lees ook de andere verhalen via deze link.

Volg ons via sociale media!

WijkLink is ook actief op verschillende sociale media kanalen. Volg ons als je op de hoogte wilt blijven van actueel nieuws uit de zorg en kennis en inspiratie wilt opdoen!


Locatie en contact

WijkLink | M.H.Tromplaan 28 | Postbus 70.000,

7500 KB Enschede

Heb je een vraag? Mail onze Community Manager Lidewij Disbergen Of vul ons contactformulier in.